• תמונת הסופר/תGalit Sela

מה שאתה לא יודע על מחלות חניכיים עלול להרוג אותך

מחלות לב וכלי דם מהוות שליש ממקרי התמותה בארה"ב וקרוב לחצי מהמקרים באירופה. הכוונה למחלות טרשתיות של כלי הדם בעיקר בעורקים הכליליים, עורקי המוח וכלי דם בפריפריה. מחלות זיהומיות ומחלות דלקתיות כמו פסוריאזיס, מחלת פרקים ראומטית ומחלת חניכיים מחמירות את החומרה של מחלות כלי הדם. הקשר הוא כנראה דרך העלאה של הדלקתיות הכללית של הגוף.

גורמי הסיכון העיקריים למחלות לב כוללים עישון, פרופיל שומנים לא תקין בדם, יתר לחץ דם וסוכרת. אורח החיים המודרני הכולל תזונה מתועשת, תזונה עתירת פחמימות פשוטות, מלח בכמות גבוהה, עישון ואורח החיים היושבני מחמיר הן את שכיחותן והן את חומרתן של מחלות לב וכלי דם. מנגד, הפחתה בגורמי סיכון אלו יכול לשפר את מצב התחלואה.

מחלת חניכיים נפוצה ומופיעה בקר כמחצית המבוגרים ובצורתה החמורה פוגעת בכ-11% מהאוכלוסיה. זוהי המחלה השישית בשכיחותה בעולם המערבי! עם זאת, היא סובלת מהערכת חסר של הסיכון שיש בה: בסך הכל קצת דימום מהחניכיים או לכל היותר אאבד שן הן אימרות שגורות בפיותיהם של אנשים רבים.

בשנים האחרונות מצטברות עוד ועוד עדויות לכך שבקרב חולים מורכבים עם מחלות כלי דם כמו, מחלת לב, מחלת ריאות חסימתית, מחלת כליות וסוכרת כאשר קיימת גם מחלת חניכיים היא מגדילה את התמותה מהמחלות האחרות. כנראה, המנגנון אשר אחראי לנזק הוא התפשטות של חיידקים בזרם הדם והחמרה בדלקתיות כללית של הגוף כפי שנמדדת בעזרת חלבון מגיב C (C-reactive protein CRP).

בשנת 2012 חבר האיגוד האמריקאי למחלות חניכיים לאיגוד האירופאי למחלות חניכיים על מנת לבצע סקירת ספרות מקיפה ולבחון את הקשר בין מחלת חניכיים לבין מחלות לב וכלי דם. מסקנתם הייתה כי מחלות חניכיים מחמירות מחלות לב וכלי דם.

בשנת 2019 חבר האיגוד האירופאי למחלות חניכיים לארגון הבריאות העולמית וביחד ניסו מומחים למחלות חניכיים וקרדיולוגים להבין את הקשר בין המחלות. הממצאים היו:

קיים קשר ברור כי מחלת חניכיים מחמירה סיכון להתקפי לב

קיים קשר חיובי בין מחלת חניכיים לאירועים מוחיים

קיים קשר מוגבל בין מחלת חניכיים למחלת עורקים פריפריים

קיים קשר חיובי בין מחלת חניכיים לפרפור עליות

מנגד, לא נמצא קשר ברור כי מחלת לב מחמירה מחלת חניכיים

נסקר מהו הקשר בין מחלת חניכיים לבין מחלות כלי דם ונמצא:

בפעילות היומיומית של האדם (צחצוח שיניים, לעיסה וכו') וכן במהלך טיפולי חניכיים כמו הסרת אבנית והקצעות שורשים חודרים חיידקים לזרם הדם. ככל שחומרת המחלה עולה יותר חיידקים חודרים לזרם הדם. אותם החיידקים אשר גורמים למחלת חניכיים נמצאו בדגימות של פלאקים טרשתיים בכלי הדם של חולי הלב. במודלים בבעלי חיים מצאו כי החיידקים הללו גורמים להחמרה של הפלאקים הטרשתיים כי הם גורמים להצמדות תאים וכך מגדילים את הרובד בכלי הדם.

ממצא חשוב נוסף היה כי בחולי לב עם מחלת חניכיים היו מדדים גבוהים של דלקת, כפי שנמדד בעזרת CRP ומדדי דלקת נוספים בהשוואה לחולי לב ללא מחלת חניכיים. עוד נמצא, כי טיפול במחלת החניכיים הפחית את מדד הדלקתיות הכללית בגוף. ולמה חשובה רמת הדלקתיות? כי היא מחמירה את מצב מחלת הלב.

בנוסף, מצב של מחלת חניכיים חמורה קיימת יותר נטייה לקרישיות בדם כלומר, קיים סיכון מוגבר ליצירה של קרישי דם והתקף לב. ממצא מעודד הוא כי טיפול במחלת החניכיים יכול להפוך את המצב חזרה.

מחלת חניכיים קשורה באופן מובהק לרמות גבוהות של שומנים בדם כולל כולסטרול וטריגליצרידים.

אז מה עושים:

המלצה לרופאי שיניים לבדוק את המצב הלבבי של כל מטופל שמגיע עם מחלת חניכיים

המלצה לרופא הכללי לבדוק את מצב החניכיים של נטופל עם מחלת לב

בכל מקרה חשוב טיפול חניכיים יסודי אצל רופא השיניים ובמקביל, ולא פחות חשוב, טיפול באורח החיים:

הפסקת עישון

איזון רמות הסוכר

הורדת רמות הכולסטרול

תזונה פחות מתועשת, הרבה סיבים ונוגדי חמצון אשר נמצאו כיעילים בהפחתה של שתי המחלות הללו

בעבודה היומיומית שלי אני עושה את ההקשרים הללו בבדיקה של המטופלים. חלק חשוב הוא איזון של כל גורמי הסיכון.

טיפול משולב של הסרת אבנית והקצעת שורשים ביחד עם תזונה ים תיכונית יכולים להפחית את הדלקתיות ולהקטין את הסיכוי שלך למות ממחלת לב!

רוצים לדעת איך לעשות את השינוי באורח החיים? מוזמנים לפנות אלי

ד"ר גלית סלע רופאת שיניים ונטורופתית