טיפול טבעי בדלקת חניכיים

מהי דלקת חניכיים?

דלקת חניכיים (gingivitis) היא תגובה חיסונית של הגוף לנוכחות חיידקים ורובד.

הגדרה (מתוך האתר של האיגוד הישראלי לרפואת חניכיים): "דלקת חניכיים מתאפיינת בחניכיים אדומות ונפוחות   אשר מדממות בצחצוח או אפילו ספונטנית. המחלה נגרמת מהצטברות חיידקים באיזור שבין החניכיים והשן. בדלקת חניכיים עדיין אין פגיעה במנגנון התאחיזה של השן אולם ככל   שהדלקת נשארת ללא טיפול היא עלולה להפוך למחלת חניכיים כרונית. נפיצותה היא מעל   90% מהאוכלוסיה. צחצוח נכון וניקוי יסודי ומעקב מתמשך יכול להחזיר את המצב לקדמותו ולהשגת חניכיים בריאות".

מהם הגורמים להיווצרות דלקת חניכיים?

ליצירת דלקת חניכיים דרושים 2 תנאים: הגורם הראשוני הינו נוכחות של רובד (שכבה דקה של חיידקים ושאריות מזון).

הגורם השני הוא תגובה דלקתית של הגוף, שמטרתה להילחם בחיידקים, אך יוצרת נזק.

גורמים אשר מגבירים את הסיכון להיווצרות דלקת חניכיים כוללים סטרס, תזונה לקויה המכילה הרבה   סוכרים ופחמימות ודלה בירקות, פירות וסיבים תזונתיים וחוסר הקפדה על צחצוח.

מצב נוסף שכיח הוא דלקת חניכיים במהלך ההריון

מהם הסימנים?

חניכיים אדומות, נפוחות ומדממות במגע או בצחצוח ואכילה.

לרוב אינה כואבת אך יכולים להיות מצבים שהדלקת גם גורמת לכאב.

לעיתים קיים ריח רע.

מה הטיפול?

מצב זה הפיך אך רק רופא השיניים  יכול לקבוע האם יש "פגיעה במנגנון התאחיזה" כלומר, ספיגה של עצם. הגורם העיקרי הינו הגיינה אורלית לקויה (הצטברות רובד) ולכן הטיפול העיקרי הוא הקפדה על צחצוח נכון בעיקר במפגש בין השן לחניכיים והשלמת הניקוי בעזרת חוט דנטלי או מברשונים וקיסמים דנטלים. אם יש נוכחות של אבנית יש צורך להסיר מכאנית את   האבנית שקיימת אצל רופא שיניים או שיננית.

כיצד יכול לסייע טיפול נטורופתי?

ראשית, חשוב לשפר את התזונה ולהקפיד על צריכת מזון החיוני לשיקום הגוף ולהפחתת הדלקתיות. ירקות חיים מסייעים לנקות באופו טבעי, את הרובד מהשיניים. יש למצוא מהם גורמי המתח בחיים ולטפל בהם.

בתחילת הטיפול נטורופתי אני מבצעת תישאול מקיף ולפיו יכולה לאבחן מהם הגורמים וכך לטפל בצורה המיטבית.

אני עשויה להמליץ על צמחים שונים אשר שתיית חליטה שלהם או גרגור באופן קבוע יכולים להפחית משמעותית את התגובה הדלקתית. לדו' מיץ חמוציות אשר מפחית הצמדות חיידקים לחניכיים, חליטת קלנדולה אשר מפחיתה את התגובה הדלקתית משיכת שמן ועוד דרכים רבות. ההתאמה נעשית באופן אישי לפי כלל הסימפטומים מהם סובל המטופל.

טיפול טבעי בדלקת חניכיים