טיפול טבעי באפטות

הגדרה:

אפטה הינה כיב המופיע בחלל הפה. חלק מהאנשים סובלים מחזרה תכופה של אפטות מצב הקרוי recurrent aphthous stomatitis (RAS) אין גורם אחד ברור ידוע אך אפרט מעט על גורמים אפשריים.

מהם הגורמים?

גורמים מקומיים:

טראומה מקומית כמו קצה חד של שחזור שפוצע את רירית הפה באופן קבוע.

שינוי בהרכב הרוק למשל הפרשת קורטיזול (הורמון הסטרס) ברוק בתקופות לחץ או יובש של חלל הפה בגלל ירידה בהפרשת  הרוק.

גורמים זיהומיים:

לא נמצא קשר ברור בין חיידקים או נגיפים ואפטות חוזרות. קיים חשד להרפס סוג 6 ולנגיף האפשטיין בר בהם קיים קשר   לאפטות אך לא הודגם קשר ברור.

נתון מעניין נוסף הוא קשר בין הליקובקטר פילורי שמופיע בקיבה לבין אפטות אך כנראה הקשר הוא על רקע ירידה ברמות   ויטמין B12 ולא החיידק עצמו שגורם לאפטות.

מחלות כלליות וגנטיות:

תסמונת בכצ'ט הינה מחלה גנטית אשר מאופיינת באפטות חוזרות בפה, איברי המין ועיניים. אם נתקלים בתופעה כזאת יש לגשת לרופאה לבירור גנטי.

מחלות דלקתיות של המעי מאופיינות בשכיחות גבוהה יותר של אפטות. אמנם המראה מעט שונה אך יש לשלול מחלות אלו

צליאק לא ברור הקשר אך ראו כי לאחר הפסקת גלוטן מפסיקים להופיע גם הכיבים בחלל הפה. במקרה זה גם המראה של האפטות שונה מעט אך קשה להבחנה לעין לא מקצועית.

נשאי HIV וירוס האיידס סובלים לעיתים קרובות מאפטות.

תורשה מהווה גורם משמעותי. אם אחד ההורים סובל מאפטות חוזרות קיים סיכוי גדול יותר שגם אחד הילדים יסבול מכך.

גורמים אלרגיים:

לעיתים האפטה הינה תגובה אלרגית של הגוף. נפוצות בעיקר רגישויות לחלב ומוצריו, חיטה, עגבניות, חצילים ועוד.

מתכות כמו חומר של מכשירים אורתודונטיים או כתרים.

עלולה להתפתח אלרגיה למשחת השיניים ובעיקר לחומר המקציף בה.

מחסורים תזונתיים:

מחסורים רבים עלולים לגרום לאפטות כולל, כלל הויטמינים מקבוצת B ובעיקר מחסור בחומצה פולית, B1, B2, B6, B12.

מחסור באבץ,

מחסור בברזל ואנמיה,

חשוב לבצע אבחנה מקיפה כולל תשאול לגבי צריכת מזונות כי לא את כל המחסורים ניתן לבדוק בבדיקות דם.

גורמים רגשיים:

סטרס פסיכולוגי נמצא כגורם שקשור מאוד להופעת אפטות. ניתן לראות החמרה של המצב אצל תלמידים או סטודנטים בתקופות מבחנים, לפני אירועים חשובים ובקרב נשים לפני הופעת הווסת.

מניסיוני סטרס הינו הגורם העיקרי להופעת אפטות.

מה הטיפול?

כפי שניתן לראות קיימים גורמים רבים לתופעה הכל כך נפוצה וכואבת הזאת. חשוב לבצע תישאול מקיף על מנת לזהות את   הגורמים אצל כל אדם.

טיפול יעיל יהיה רק לאחר האבחנה ולפי הגורם שזוהה. לדו' אם הגורם העיקרי הוא טיפול בעזרת דמיון מודרך, נשימות, טכניקות הרגעה, פרחי באך, שילוב של צמחי מרפא כמו אשווגנדה, פסיפלורה ועוד.

לצורך הקלה על הכאבים ניתן למרוח בעת ההופעה דhttps://www.dr-galitsela.co.il/post/aphtae-honey-natural-cureבש  או טחינה.

טיפול טבעי באפטות