טיפול טבעי במחלת חניכיים

מהי מחלת חניכיים?

מחלת חניכיים, להבדיל מדלקת חניכיים מוגדרת על פי האיגוד הישראלי לרפואת חניכיים כ"מחלה דלקתית כרונית, הנגרמת על ידי חיידקים אלימים בפלאק. המחלה מאופיינת ביצירת "כיסים" ספיגה של העצם התומכת בשיניים, והיא מובילה לאובדן השיניים.

מהם הסוגים של מחלת חניכיים?

קיימים שני סוגים של מחלה זו: מחלה כרונית המתקדמת לאט יותר ומופיעה אצל אנשים מעל גיל 30 אך מובילה לנזק ברבות השנים.

מחלה אגרסיבית מופיעה בדרך כלל מתחת לגיל 30 ובעלת רקע גנטי משפחתי.

מהם הסימנים?

לרוב יש חניכיים אדומות ונפוחות אבנית על ותת חניכית ניידות שיניים, כיסים פריודונטלים מעל 5 מ"מ ואובדן עצם סביב השיניים בצילומי רנטגן.

במקרה זה ישנה חשיבות עליונה לטיפול במחלה בצורה מקצועית אצל מומחה למחלות חניכיים."

כלומר, מצב זה הינו כרוני, מתקדם יותר ופוגע גם בעצם ולא רק ברקמה הרכה. אובדן העצם אינו הפיך וקיימת חשיבות רבה למנוע את המשך התקדמות הנזק.

מהם הגורמים למחלה?

למחלה זאת קיימים גורמים רבים, שחלקם טרם ידועים.

הגורם הראשוני הינו דלקת חניכיים עם הצטברות רובד וחיידקים.

גורמים נוספים כוללים גנטיקה, עישון, ומחסורים תזונתיים.

מהם המחסורים התזונתיים הקשורים להתקדמות המחלה?

ויטמין C: ידוע כבר מאות שנים כי מחסור חמור בויטמין גורם לצפדינה (scurvy)ממנה סבלו בעבר המלחים ואחד מסימניה הראשונים הינו אובדן עצם וניידות שיניים. כיום, נדיר למצוא את המחלה אך קיימים מצבים התחלתיים שלה בקרב אנשים הניזונים מתזונה דלה בפירות וירקות. אמנם צריכה של הקצובה היומית המומלצת, 65 מ"ג/יום מונעת צפדינה אך במחקרים עולה כי מצב הדימום מהחניכיים השתפר לאחר מתן של 605 מ"ג/יום.

מקורות תזונתיים: קיווי, לימון, תות שדה, פלפל אדום וצהוב, כרוב ועוד

ויטמין D וסידן: חיוניים לבניית עצם ובמחקרים נמצא כי כשיש רמות נמוכות שלהם קיים סיכוי רב יותר למחלת חניכיים. במחקר בו ניתנו תוספי ויטמין Dוסידן מצאו כי הייתה נטייה לשיפור גדול יותר ברמת העצם לאחר הקצעות שורשים לעומת הקבוצה שלא קיבלה את התוספים.

מקורות תזונתיים: שקדים, טחינה, עלים ירוקים, גבינת ריקוטה, כרוב ועוד.ויטמין D ניתן לקבל על ידי חשיפה לשמש ללא מקדם הגנה כ-10 ד' ביום או תוסף ממקור טבעי.

חומצה פולית:ויטמין חיוני ובמחקר אפידמיולוגי מצאו כי כאשר רמתו דם הייתה נמוכה הופיעה שכיחות גבוהה יותר של מחלת חניכיים.

מקורות תזונתיים: קטניות (עדשים, שעועית, חומוס), סלק, עלים ירוקים (תרד, חסה, עלי חרדל), אספרגוס ועוד

ויטמין A וקרוטן: הצורות השכיחות בתזונה הן ויטמין Aהנמצא במזון מהחי או בטא-קרוטן ולוטאין מהצומח. הביתא-קרוטן מומר בגוף לצורה הזמינה - ויטמין A. תפקידו לשל ויטמין זה הוא לשמור על שלמות הריריות ומכאן תפקידו החשוב בהגנה על החניכיים. נמצא כי מחסור בויטמין מגדיל את השכיחות של דלקת חניכיים.

מקורות תזונתיים לבטא קרוטן: ירקות כתומים (גזר, בטטה, דלעת) וירקות עליים ירוקים (כרוב, ברוקולי, תרד)

מזונות המכילים ויטמין A: כבד, שמן דגים, ביצים, חמאה, גבינה צהובה

מגנזיום: מינרל חיוני אשר מחסור שלו נפוץ למדי ועלול לגרום למגוון מחלות כולל מחלות לב וסוכרת ופגיעה ברקמת העצם והחניכיים. במחקר נמצא כי מטופלים להם היו רמות גבוהות של מגנזיום סבלו פחות ממחלת חניכיים. באופן טבעי נמצא המגנזיום ברמה גבוהה במי שתייה אך לא נמצא במים מותפלים וזאת הסיבה לכך שבישראל נצפה כיום מחסור למרבית האנשים.

מקורות תזונתיים: שקדים ואגוזים (ברזיל וקשיו בעיקר) לא קלויים, זרעים (דלעת וחמניה) לא קלויים, קטניות (עדשים, חומוס, שעועית), אבוקדו ובננה

אומגה 3: חומצת שומן חיונית הקשורה להפחתת תהליכים דלקתיים בגוף. במחקרים מצאו כי מתן תוסף של אומגה 3 שיפר את מצב דלקת החניכיים משמעותית ובמחקר אחד אף שיפר את רמת העצם.

מקורות תזונתיים: דגי ים צפוני ושמן דגים, אצות, זרעי פשתן

לצורך אבחון המחלה וחומרתה חשוב לפנות למומחה למחלות חניכיים ומומלץ ליווי של נטורופת לטיפול תזונתי משלים.

טיפול טבעי במחלת חניכיים