top of page
  • תמונת הסופר/תGalit Sela

האם סוכר משפיע על בריאות החניכיים?


כיצד סוכר משפיע על חלל הפה שלנו?

אז כמה סוכר אתם אוכלים? נתון מזעזע מצביע על כך שישראל ממוקמת במקום הראשון בין המדינות המפותחות בצריכת סוכר יומית לנפש. הצריכה הממוצעת הינה 170 גרם שהן 34 כפיות סוכר ליום! ההמלצה היומית עומדת על עד כ-30 ג' סוכר ביום כך שהחריגה היא עצומה.

סוכר אינו רק הממתק שאנו אוכלים או הסוכר שמוסיפים לתה אלא מסתתר במקומות ובשמות רבים ושונים: סוכרוז (הסוכר הלבן הרגיל), פרוקטוז (הסוכר בפירות), סירופ תירס עתיר פרוקטוז (במוצרים מעובדים רבים), לקטוז (בחלב ומוצריו), מלטוז (בדגנים כולל לחם, חטיפים ובירה), גלוקוז (ברוב המזונות). בקריאת המרכיבים של מזון שאנו קונים סיומת "וז" כמו גלוקוז או סוכרוז מצביעה על כך שהמוצר מכיל סוכר גרגרי וסיומת "ול" כמו סורביטול מעידה על נוכחות של ממתיק על בסיס אלכוהולי.

אז איך בעצם פוגע הסוכר בבריאות הפה? הפה שלנו מכיל כמות עצומה של חיידקים חלקם בריאים לנו וחלקם יוצרי מחלות כולל עששת ומחלות חניכיים. החיידקים משתמשים בסוכר ויוצרים חומצה אשר גורמת לעששת ופוגעת ברירית הפה ומעודדת יצירת מחלות חניכיים. מעבר לכך הסוכר הזמין מאפשר לאוכלוסיית החיידקים יוצרת המחלות לשגשג ולהחמיר מחלות חניכיים.

חשוב לדעת כי כל הצורות של הסוכר מתנהגות בסופו של דבר באותו אופן על ידי יצירה של חומציות בפה ולכן כל סוגי הסוכר מזיקים באותה מידה. הרוק באופן טבעי מסוגל לנטרל חומציות אך כאשר אנו צורכים כמויות גדולות של סוכרים ובתדירות הגבוהה הוא אינו מספיק לעשות זאת והפה נשאר חומצי. בנוסף לכך, הסוכר מעלה את רמת הדלקתיות בגוף ומכך שגם מגביר את התגובה הדלקתית שנוצרת בעקבות צריכת הסוכר.

אז מה לעשות?

ראשית כל, כפי שכבר רמזתי לקרוא את התוויות על המוצרים שאנו קונים ולהעדיף מזון שמכיל מעט סוכר על צורותיו השונות.

שנית, נשנוש בין הארוחות מספק לחיידקים סוכר באופן רציף והרוק אינו מספיק לנטרל את החומציות שנוצרת. לכן רצוי לאכול ארוחות מסודרות במקום לאכול לאורך כל היום.

בנוסף לכך רצוי לצחצח שיניים לאחר האוכל כדי להוריד את כמות המזון שנשארת בפה לאורך זמן.

מתוק הינו עניין של הרגל! מומלץ להפחית את כמות הסוכר שאנו צורכים באופן הדרגתי. לדו' להוסיף לתה 3/4 כפית סוכר במקום כפית למשך חודש, לאחר מכן 1/2 כפית וכן הלאה עד שאין צורך עוד במתיקות הזאת וניתן ליהנות מטעמו של התה ולא של הסוכר הטמון בתוכו. באותו אופן להוריד בהדרגה גם את כמות הסוכר בעוגות ועוגיות שמכינים.

ואם בכל זאת רוצים מדי פעם מתוק? ניתן להשתמש בסטיביה אבל בעלים עצמם ולא בתחליפי הסוכר המבוססים על סטיביה!

איך מייצרים ממתיק סטיביה לבד בבית? ישנן 2 אפשרויות: הראשונה היא לקנות כצמח לגידול באדנית ולשים בתה בנוסף לחליטה והשניה היא להכין ממתיק ביתי בצורה פשוטה: קונים עלי מיובשים של סטיביה, חולטים רבע כוס עלים מיובשים בחצי כוס מים רותחים עד שמתקרר, מסננים ושומרים בבקבוק במקרר. להכנת אבקה טוחנים את העלים המיובשים וניתן להשתמש בעוגות ובמאפים. חשוב לשים לב כי הסטיביה מתוקה פי 200-300 מסוכר ולכן נדרשת כמות זעירה להמתקה.





27 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
Post: Blog2 Post
bottom of page