טיפול טבעי בתופעות גיל המעבר

מהו גיל המעבר?

גיל המעבר (מנופאוזה) הינו תהליך טבעי בו נפסק המחזור החודשי ומסתיימת תקופת הפוריות אצל האישה. תהליך גיל המעבר מאופיין בירידה בהפרשת הורמוני המין הנשיים (בעיקר ירידה בהפרשת אסטרוגן), הגורמים לשיבוש במאזן ההורמונלי. בעקבות זאת מופיעים תסמינים רבים ומגוונים המשתנים מאישה לאישה בחומרתם ובמשך הזמן בו יופיעו. מרבית הנשים עוברות את תהליך גיל המעבר בגילאים שבין 45-55. גיל המעבר מוגדר כאשר עברו 12 חודשים ללא הופעת מחזור חודשי.

יחד עם זאת, כבר כ-10 שנים לפני כן מתחיל תקופת טרום גיל המעבר (פרי מנופאוזה) המלווה בתופעות של אי סדירות במחזור החודשי ותנודות הורמונליות הנוצרות עקב ירידה בתפקוד השחלות.

מהן תופעות גיל המעבר?

הסימפטום העיקרי לגיל המעבר הוא הפסקת המחזור החודשי, אל ווסת, המופיעה אצל כל הנשים. לעיתים קרובות, קודמת לכך תקופה, המאופיינת בתופעות של אי סדירות במחזור החודשי-  הדימום הוסתי יכול להיות כבד או קל, קצר או ארוך ולהופיע בתדירות שונה מהרגיל.

השינויים החלים בגיל המעבר עלולים לגרום לתופעות ברמה הנפשית כגון תחושת עייפות המשפיעה על התפקוד היומיומי, שינויים במצב הרוח כמו עצבות עד דיכאון, עצבנות, חרדה, חוסר שקט, ירידה בחשק המיני, תחושה של ירידה בזיכרון, קשיי שינה ועוד. למרות שתסמינים אלו מוכרים, רק לאחרונה החלו להתייחס אליהם כחלק מגיל המעבר. לעיתים קרובות מאובחנות הנשים כסובלות מבעיות אחרות, ובמקרים חמורים יותר אף קיימת נטייה לזלזל בתופעות אלו.

ברמה הפיזית להפסקת הדימום הווסתי מתלווים שינויים אופייניים כגון הופעת גלי החום הגורמים לאי-נוחות משמעותית, הזעה ו/או הזעות לילה, לעיתים מתלוות אליהם תחושות של נימול, סחרחורת ודופק מהיר. תופעות שכיחות נוספות הן דלקות חוזרות בדרכי השתן, יובש כללי ובפרט בנרתיק ובעור, נטייה לאוסטאופורוזיס, כיווצי שרירים ברגליים, הפרעות במערכת העיכול כגון נפיחות וחוסר נוחות, בחלל הפה עלולות להופיע בעיות חניכיים ותחושת שריפה בלשון.

מהו הטיפול ברפואה הקונבנציונלית לגיל המעבר?

טיפול הורמונלי חלופי: מכיל אסטרוגן כמובן, ההורמון שרמתו ירדה באופן משמעותי ואחראי על מגוון רב של תסמינים. לעיתים קרובות בשילוב עם פרוגסטרון המגן מפני ההשפעה המזיקה של האסטרוגן על רירית הרחם, טיפול זה מיועד להעלים או להפחית משמעותית את הסימפטומים האופייניים לגיל המעבר.  בשנים האחרונות, בעקבות ממצאי מחקר אמריקני  שהראה כי טיפול הורמונלי משולב לאורך זמן מעלה במעט את הסיכון לסרטן שד ולתחלואת לב אצל נשים מבוגרות, השתנתה הגישה לנושא. ההמלצה המעודכנת היא כי טיפול הורמונלי יינתן במינון הנמוך ביותר שיכול להועיל לנשים הסובלות מתופעות חמורות של גיל המעבר ולא יינתן לכל מטופלת באופן גורף.

הטיפול ניתן בכדורים, מדבקות, קרם עורי או קרם וגינלי או בנרות.

מה הטיפול הנטורופתי לגיל המעבר?

הגישה הטיפולית הינה כוללנית במעבר לאורח חיים בריא ומותאם לגיל. השינוי יהיה במישור התזונה, פעילות גופנית, הרגלי שינה ולפי הצורך מתן צמחי מרפא או תוספי תזונה. ההמלצות מותאמות אישית לפי המטופלת והסימפטומים אותם היא חווה.

תזונה

התכנית התזונתית כוללת הגברה של צריכת מזונות עשירים ברכיבים הקרויים פיטואסטרוגנים, אשר מתפקדים כהורמונים טבעיים ובטוחים לחלוטין. מחקרים רבים הוכיחו כי תזונה מותאמת העשירה במרכיבים אלו שיפרה בצורה משמעותית את תסמיני גיל המעבר תוך הקטנת הסיכון למחלות שונות בגיל מאוחר יותר. כמו כן, חשוב שהתפריט יהיה עשיר בוויטמינים ומינרלים חיוניים כדוגמת ויטמינים מקבוצת B, ויטמין K, ויטמין C, ויטמין E, מגנזיום, סידן, נוגדי חימצון ואומגה 3.

מזונות המכילים פיטואסטרגנים כוללים: קטניות בכלל ובעיקר סויה, זרעי פשתן טחונים, ירקות מצליבים, שומר, שום, אגוזים ועוד.

צריכה מרובה של ירקות ובעיקר עלים ירוקים ומשפחת המצליבים כמו כרובית וברוקולי.

אכילה מרובה של דגים ובעיקר אלו המכילים אומגה 3 כמו סלמון, מקרל, הרינג וסרדינים.

הפחתת מזונות חמים או מחממים כמו קפאין, אלכוהול, ג'ינג'ר, קינמון, מרקים, שתיה חמה.

הפחתה של צריכת חלב ומוצרי חלב ובקר. מוצרי מזון אלו מכילים לרוב הורמונים מלאכותיים אשר עלולים להחריף את חוסר האיזון ההורמונלי.

צמחי מרפא

• קוהוש שחור מסייע למניעת עייפות, מצבי רוח ואף מצבי דיכאון קלים.

• אנג'ליקה סינית יעילה למניעת גלי חום ומסוגלת לסייע להגברת החשק המיני.

• שיח אברהם מסייע למניעת גלי חום, ומאזן את רמות האסטרוגן.

• בטטה אינדיאנית עשירה באסטרוגן צמחי, ומסייעת לשיקום החשק המיני ולהפחתת גלי חום.

• ויתניה משכרת, גנודרמה, סנטלה, מליסה, ורבנה, טיליה, פסיפלורה יכולים לסייע לשיפור מצב הרוח ולהפחית חרדה או דכדוך.

בניית פורמולה של צמחי מרפא חייבת להיעשות בהתאמה אישית ובעזרת איש מקצוע.

מרווה  או נענע בחליטה יכולות לעזור להפחית את גלי החום.

חליטה של מליסה, קמומיל, טיליה ופסיפלורה מסייעת למצב הרוח ולתופעות העיכוליות.

פעילות אירובית כמו הליכה או ריצה תורמת לשיפור מצב הרוח.

פעילות אנאירובית חשובה לשמירה על מסת השריר ומניעה של דלדול העצם.

יוגה ופילטיס יתרמו לשמירה על גמישות המפרקים והגידים.

בטיפול הנטורופתי אני עוזרת לך לבנות  שיגרת יום בריאה ונכונה, מותאמת אישית, כזאת שתוכלי להתמיד בה לאורך זמן.

נטורופתיה מהי?

הנטורופתיה הינה שיטת ריפוי טבעית רב תחומית ורבת עוצמה, המתבססת על העקרון כי לגוף כוחות ריפוי אשר יבואו לידי ביטוי אם ניתן להם את התנאים המתאימים לכך. עקרונות יסוד נוספים הינם: הטיפול באדם כמכלול ללא טיפול באיבר או מערכת מסויימת אלא טיפול באדם השלם, טיפול בשורש הבעיה במקום בסימפטום אשר בא לידי ביטוי, טיפול ללא נזק על ידי שימוש בטכניקות טיפול בעלות מינימום סיכון ‏או נזק, המטפל כמורה ומחנך - המטופל הינו שותף פעיל בתהליך הטיפולי לאורך כל הדרך. המטפל מכוון, מורה ומחנך ובמקביל המטופל לוקח אחריות מלאה על הטיפול.

תחומי הטיפול הכלולים בנטורופתיה