תסמונת המעי הרגיש

מהי תסמונת המעי הרגיש?

תסמונת המעי הרגיש  (בעבר כונתה תסמונת המעי הרגיז) היא השם שניתן למכלול של תסמינים במערכת העיכול שהעיקריים שבהם הם עצירות ושלשולים לסירוגין, כאבי בטן ונפיחות של הבטן. במרבית המקרים של תסמונת המעי הרגיש מופיעים כל התסמינים האלה ביחד.

יש להדגיש כי התסמונת אינה מסוכנת ואינה מרמזת על מחלה קשה. עם זאת, במקרים רבים התסמינים פוגמים באיכות החיים ומקשים על התפקוד היומיומי. ההערכה היא שבין 5% ל־25% מהאוכלוסייה הבוגרת בעולם סובלים מתסמיני המעי הרגיש. נשים סובלות מהתסמונת פי שלושה מאשר גברים.

מה קורה בתסמונת המעי הרגיש?

המעיים בריאים מבחינה אורגנית אולם תפקודם פגום והם אינם עובדים כראוי. דפנות המעי בגופנו, מרופדות בשרירים העוברים תהליך של כיווץ והרפיה בזמן העברת המזון מהקיבה, דרך המעיים, אל החלחולת. במצב תקין, מתכווצים השרירים האלה והופכים רפויים בקצב מתואם. בחולים הסובלים מתסמונת המעי הרגיש, התכווצויות השריר בדופן המעי בעלות עוצמה חזקה יותר ונמשכות זמן רב מהרגיל. בחלק מהמקרים שינויים אלו מאיצים את מעבר המזון במערכת העיכול, ומביאים לידי ריבוי גזים, תחושת נפיחות ושלשול. במקרים מסוימים קורה ההפך: המזון עובר לאט יותר, והצואה נעשית קשה ויבשה. תסמונת המעי הרגיש, בשונה ממחלות מעיים אחרות, אינה גורמת לדלקת או לשינויים ברקמת המעי, ואינה מגדילה את הסיכון להתפתחות סרטן המעי הגס.

מה הגורם לתסמונת המעי הרגיש?

אקדים ואומר שהגורם אינו ידוע אך קיימות מספר השערות. ככלל ההשערה היא שמדובר בשילוב בין גורמים פיזיולוגיים ונפשיים.

בין המנגנונים הבולטים:

• הפרעה בתנועתיות המעי - תוארו מגוון של הפרעות תנועתיות במעי הגס ובמעי הדק. תנועתיות יתר עלולה לגרום לשלשול כתסמין בולט. תנועתיות מופחתת עלולה לגרום לעצירות כתסמין בולט.

• עליה בתחושת הכאב - אצל חלק מהלוקים בתסמונת קיים סף נמוך לתחושת הכאב המשודר מדופן המעי גם בנוכחות מתח (לחץ) ונפח של תוכן נמוך באופן יחסי, אשר לרוב אינו גורם אצל מרבית האוכלוסייה לתחושה של כאב. מחקרים הראו כי תכולת הגז, המרכיבים, הנפח והלחץ במעי של חולים אלו תקינה.

• סיבות פסיכו סוציאליות - יותר ממחצית מהחולים הלוקים בתסמונת המעי הרגיז שפונים לעזרה רפואית סובלים מדיכאון או חרדה. הבעיות הפסיכולוגיות יכולות להשפיע על תגובת החולה לתחושת הכאב.

• סיבות הורמונליות - שכיחות המחלה בנשים גבוהה פי שלושה מאשר בגברים. יש הרואים בעובדה זו רמז לחלקה של המערכת ההורמונלית בגרימת התסמונת. נמצא גם כי נשים רבות סובלות מתסמינים קשים יותר סביב ימי הווסת.

• זיהום או אנטיביוטיקה – לעיתים התסמונת מופיעה לאחר זיהום חריף של מערכת העיכול או שימוש בסוגים מסויימים של אנטיביוטיקה.

מהם התסמינים?

התסמינים של תסמונת המעי הרגיש מגוונים ויכולים להופיע יחדיו או לחוד. לתסמינים יש נטייה להחמיר בתקופות של לחץ גופני ונפשי. התסמינים העיקריים הם:

• כאבי בטן המוקלים לאחר יציאה.

• שלשולים.

• יציאות מרובות.

• עצירות.

• שילוב של שלשולים ושל עצירות.

• הפרשת ריר בצואה.

• נפיחות של הבטן וגזים מרובים.

כיצד נעשה האיבחון של מעי רגיש?

אבחנה יכולה להתבצע רק על ידי רופא. ככלל האבחנה נקבעת על סמך התסמינים והיא נעשית על דרך השלילה. יש לשלול מחלות מעי דלקתיות כמו קרוהן וקוליטיס, אי סבילות ללקטוז, צליאק, טפילים במעי, הליקובקטר פילורי ועוד.

מהו הטיפול התרופתי?

הרופא ימליץ על תרופות להפחתת התכווצויות של המעי, תרופות למניעת שלשול, סיבים תזונתיים אם קיימת עצירות וכן תרופות נוגדות חרדה בחלק מהמקרים.

מה הטיפול הטבעי?

טיפול תזונתי

האם שמעתם פעם על דיאטת ה-FODMAP? בגדול, זוהי דיאטה שנועדה לסובלים ממעי רגיש, וגם לסובלים ממחלות קרוהן וקוליטיס כיבית. הדיאטה נועדה להקל על התסמינים על-ידי הורדה של רכיבים פחממתיים מסויימים.
השם של הדיאטה מורכב משמות הפחמימות הקצרות והבעייתיות אותן רצוי להוריד מהתפריט: Fermentable, Oligosacharides, Disacharides, Monosacharides ו-Polyols. בתרגום לעברית מדובר ב: פרוקטוז, פרוקטן, גלקטן, לקטוז, רפינוז וסורביטול. הפחמימות האלו הן פחמימות קצרות שרשרת, אשר אינן נספגות במעי הדק שלנו., ממשיכות ישירות במורד מערכת העיכול אל המעי הגס, שם הן מתפרקות באמצעות תהליך תסיסה שגורמים החיידקים שבגופנו. ההתפרקות הזו היא זו שגורמת לתסמינים.

בטיפול אני מתאימה את התפריט המדויק למטופל לפי העדפותיו התזונתיות. בתחילה יהיה תפריט מצומצם יחסית למשך כחודשיים ואם יש הטבה במצב ניתן להוסיף בהדרגה מזונות וכך לבחון האם הם גורמים להחמרה.

בכל מקרה לפני שמגיעים לטיפול אני ממליצה לנהל יומן תזונה במשך שבוע ולשים לב אילו מזונות מחמירים את התופעות.

הפחתת סטרס

בגלל הקשר בין מצב רגשי לבין החמרת התופעות חיוני להפחית את המתח. ניתן לעשות זאת בעזרת טכניקות הרגעה, דמיון מודרך, פרחי באך או צמחי מרפא כמו ולריאן, זעפרן, ויתניה משכרת ועוד המקלים על מתח או דיכאון.

פעילות אירובית (ריצה או הליכה נמרצת) מפחיתה רגישות לכאב ולכן חיונית לטיפול. במקביל רצוי גם פעילות מרגיעה כמו יוגה.

בטיפול הנטורופתי אני מתאימה תפריט לפי התופעות העיקריות מהן סובל המטופל, תכנית ספורט, הרגעת מתח בעזרת דמיון מודרך, פרחי באך וצמחי מרפא ודגש על אורח חיים בר