טיפול טבעי בהליקובקטר פילורי

מהו הֶלִיקוֹ‏בַּ‏קְטֶר פִּילוֹרִי (Helicobacter Pylori)?

חיידק אשר יוצר מושבות ברובד העמוק ביותר של רירית הקיבה והתריסריון הוא הגורם העיקרי להתפתחות דלקת בקיבה (גסטריטיס), כיבים בקיבה ובתריסריון והוא גם נקשר להתפתחות סרטן קיבה, אם אינו מטופל לאורך זמן. שיעורי הנשאות גבוהים ונעים בין 50-90% מהאוכלוסייה, עם זאת ההמלצה היא לטפל רק במקרים בהם קיימים תסמינים. ההדבקה נעשית ככל הנראה, דרך הרוק או צואה (בעקבות היגיינה לא טובה). נמצא כי לעיתים קרובות משפחות שלמות נשאיות של החיידק.

מהם התסמינים?

רבים מנשאי החיידק לא מודעים לקיומו. הבעיה מתחילה כאשר הוא משגשג בקיבה ומתחיל לעורר תסמינים. התופעות הגורמות לחשוד שמדובר בהליקובקטר פילורי יכולות להיות אחת מאלה: כאבי בטן, גזים, נפיחות בטנית ואי-נוחות, בחילות והקאות, צרבות, הרגשת שובע מוקדם וחוסר תיאבון, ולעיתים אף הרגשת סלידה מאוכל. כמו כן, ייתכן שיופיעו כבר כיב פפטי (אולקוס) או דלקת בקיבה (גסטריטיס). בנוסף, נמצא כי חסר של ויטמין B12, ברזל ואבץ עשויים להוות גם הם סימנים להימצאותו של החיידק בגוף. תסמינים נוספים יכולים לכלול שלשולים או אף שיעולים וקשיי נשימה.

כיצד מתבצע האיבחון?

האיבחון נעשה ברפואה הקונבנציונלית באחת מארבע דרכים: תבחין נשיפה, בדיקת צואה, בדיקת נוגדנים בדם או בעזרת ביופסיה שנלקחת במהלך גסטרוסקופיה.

מהו הטיפול ברפואה הקונבנציונלית?

מתן מספר סוגי אנטיביוטיקה בשילוב עם סותר חומצה למשך 10-14 יום. מדובר בטיפול אגרסיבי הפוגע בריריות מערכת העיכול, הטיפול גורם לתופעות לוואי קשות כולל חולשה ועייפות הקרב רוב האנשים, טעם מתכתי בפה, חוסר תיאבון ועוד. מטופלים רבים מתקשים  לסיים את הטיפול. נשים הרות אינן יכולות לקבל את הטיפול כלל.

מה כולל הטיפול הטבעי?
תזונה:

על מנת לגבור על חיידק הליקובקטר פילורי יש לשמור על תזונה בריאה ומאוזנת. חשוב ולשלב בתפריט, שום, בצל, כורכום, בטטה, כרוב, כרובית, ברוקולי, נבטי ברוקולי ועוד. חשוב להקפיד על תזונה מבסיסה הכוללת דגנים מלאים, קטניות, דגים וחזה עוף.

ממה רצוי להימנע? לא מומלץ לצרוך אלכוהול, משקאות המכילים קופאין (כולל קפה, תה ושוקו). וכמו כן יש להימנע מאכילת מאכלים חריפים, שומניים, מאכלים עם הרבה סוכר או מלח, ומאכלים חומציים או חומצות כמו ירקות סולניים (עגבניה, פלפל, חציל, תפוח אדמה), פירות הדר, בקר וחלב ומוצריו.

פרוביוטיקה: ההיגיון להוסיף פרוביוטיקה נובע משני טעמים: ראשית כדי לייעל את הטיפול בהכחדת החיידק ושנית כדי להפחית תופעות לוואי הקשורות בטיפול האנטיביוטי. ברור כי טיפול פרוביוטי לבדו אינו יכול להביא להעלמה מלאה של החיידק. לעומת זאת, המסקנה מסקירה גדולה שפורסמה על ידי Tong וחבריו הראתה שתוספת פרוביוטיקה יכולה לשפר אחוזי ההצלחה של הטיפול (83.6 אחוזים לעומת 74.8 אחוזים) וכן להפחית תופעות לוואי – בעיקר בהפחתת שלשולים בצורה משמעותית.

צמחי מרפא: צמחי מרפא רבים נמצאו יעילים גם בהכחדת החיידק אולם גם בהקלה על התסמינים וגם בשיקום הרירית. בשילוב עם תזונה נכונה ניתן להתרפא בצורה מלאה. בין צמחי המרפא ניתן לציין את הברבריס, חותם זהב, פלודנדרון, שמן אורגנו ועוד. להקלה על תסמינים כמו כאבי בטן ניתן לקחת שומר או בבונג, לצרבות אלטיאה או פיליפנדולה, לשיקום ריריות שוש קרח או כורכומין.

חשוב לציין כי מומלץ לנטול צמחי מרפא רק לאחר התייעצות עם איש מקצוע על מנת להתאים את הצמחים המדוייקים, למנוע התנגשות עם תרופות הניטלות וגם בחירה של צורת המתן הנכונה (נוזל או כמוסות).

מה כולל הטיפול הנטורופתי?

הטיפול הנטורופתי כולל הדרכה מדוייקת ומותאמת אישית בנושא התזונה, בניית תפריט נכון ומאוזן, בניית פורמולה של צמחי מרפא ומעקב. מטרה נוספת הינה להשלים מחסורים תזונתיים אשר ייתכן ונוצרו בעקבות נוכחות החיידק.

נטורופתיה מהי?

הנטורופתיה הינה שיטת ריפוי טבעית רב תחומית ורבת עוצמה, המתבססת על העקרון כי לגוף כוחות ריפוי אשר יבואו לידי ביטוי אם ניתן להם את התנאים המתאימים לכך. עקרונות יסוד נוספים הינם: הטיפול באדם כמכלול ללא טיפול באיבר או מערכת מסויימת אלא טיפול באדם השלם, טיפול בשורש הבעיה במקום בסימפטום אשר בא לידי ביטוי, טיפול ללא נזק על ידי שימוש בטכניקות טיפול בעלות מינימום סיכון ‏או נזק, המטפל כמורה ומחנך - המטופל הינו שותף פעיל בתהליך הטיפולי לאורך כל הדרך. המטפל מכוון, מורה ומחנך ובמקביל המטופל לוקח אחריות מלאה על הטיפול.

תחומי הטיפול הכלולים בנטורופתיה